יסודות עיצוב המטבח

מטבח צפוף או מעוצב בצורה מיושנת הופך גם את הטבח הנלהב ביותר לנטול מוטיבציה ואת המטבח לחלל לא מתפקד ושלא כיף לשהות בו, מה שעלול למנוע מכם הרבה ארוחות משפחתיות עם אוכל ביתי.

גם אם התקציב שלכם אינו גדול, רגע לפני שאתם ממהרים לעצב את המטבח שלכם, כדאי שתכירו את יסודות עיצוב המטבח המודרני, כך שתרוויחו חלל פונקציונלי ושמיש, שנעים לעבוד ולבלות בו.

פריסות בסיסיות

שיפוץ של מטבח קטן עשוי שלא להתערב במערך הכללי של המטבח, אך אם מדובר בעיצוב מטבח גדול כדאי לבחון מחדש את הסדר של הארונות, המכשירים והאביזרים השונים. אם העיצוב שאתם חולמים עליו שונה באופן מוחלט מזה שקיים כעת היו מוכנים להשקיע קצת יותר, שכן שינוי פריסות מטבח בסיסיות מחייב לעתים לחדש גם את תשתיות החשמל והצנרת.

להלן הפריסות הבסיסיות המקובלות בעיצוב מטבחים בשנת 2020:

  • מטבח שמאופיין על ידי 2 קירות מקבילים או קווי ארונות ומשטח עבודה עם שביל שעובר ביניהם.
  • מטבח בצורת L עם אי, שיוצר חלל מרכזי ומעניק מראה פתוח ומרווח.
  • מטבח בצורת U או פרסה, שנוצר מ- 3 קירות בגובה מלא או 2 קירות וחצי אי.

מטבחים מעוצבים בכל פריסה חייבים לכלול את משולש המטבח, שהוא השביל השחוק שמאפשר תנועה בין המקרר, הכיריים או התנור והכיור, שלא צריכים להיות רחוקים זה מזה, וככל שיהיו קרובים יותר, כך תהיו יעילים יותר במטבח.

עם זאת, חשוב לשמור על מרחק סביר שמאפשר לכם לנוע בחופשיות, כשהמרחב באזורי הבישול הנו ברוחב 42 ס”מ לכל הפחות עבור טבח 1 או 48 ס”מ עבור 2 טבחים.

מטבח מעוצב

שיקולי ריצוף

בחירת חומר ריצוף המטבח מסתכם בהרבה יותר מאסתטיקה. הוא צריך להיות עמיד בפני תנועה רבה, סיבובי רגליים, לכלוך ומים. האפשרויות הפופולריות כוללות:

  • אריחים– אריחי קרמיקה לא סופגים ריחות או חיידקים, ויכולים להחזיק מעמד תחת תנועת רגליים מסיבית. עם זאת, מומלץ לבחור בדוגמה מתאימה, מכיוון שחלקם עלולים להיות פחות נוחים לעמידה ממושכת.
  • עץ קשה– רצפות עץ קשה, במרבית המקרים עץ אלון, יכולות להוסיף הרבה יופי למטבח כשהן מתוחזקות בזהירות, אך עלולות להיות להינזק ממים עומדים, נעלי עקב וחותם הטפרים של חיות המחמד.
  • למינציה– הלמינציה כציפוי לעץ הנה זולה יחסית וקלה מאוד להתקנה. היא עמידה בפני כתמים וקל לנקות אותה, אך חשופה לנזקי מים, שעלולים לגרום לקצוות שלה לתפוח ולהתרומם.
  • לינולאום– אפשרות ריצוף מסורתית, שמיוצרת מחומרים טבעיים. הלינולאום עמיד בפני בקטריות ומחקה בצורה טובה את אריחי הקרמיקה או לוחות העץ. טווח המחיר שלו סביר, ולכן הוא נחשב לבחירה די טובה.
  • ויניל– חומר שקל להתקין ולתחזק, ומגיע במגוון עשיר של סגנונות שמחקים את אריחי הקרמיקה ולוחות העץ נפלא. הוא נחשב לבחירה יוקרתית ומאוד איכותית עבור מטבחים מעוצבים.

משטחי עבודה משיש לבן

בחירת משטחי עבודה

בדומה לריצוף, גם משטחי עבודה צריכים לכלול שיקולי מראה לצד שיקולי תחזוקה, עמידות ותקציב.

סוגי החומרים עבור משטחי עבודה נעים מנירוסטה, דרך אבן טבעית ועד לבטון. להלן השיקולים שיש לקחת בחשבון בבחירת משטחי העבודה:

  • מראה ואסתטיקה– משטחי העבודה הם בין האלמנטים הבולטים ביותר במטבחים מעוצבים, ולכן הם צריכים להיות אסתטיים למראה ולהתאים לקו העיצובי של החלל. מומלץ לבחור במשטחים שמגיעים ביחידה אחת כמו שיש קוריאן למשל, על מנת להימנע מקטעי חיבור שגם גורעים מיופיו של המשטח וגם נוטים לצבור לכלוך ובקטריות.
  • ניקיון והיגיינה– משטחי עבודה צריכים להיות קלים לתחזוקה ולניקוי, אנטיבקטריאליים וכאלו שלא סופגים כתמים.
  • עמידות– המטבח הוא סביבת עבודה חמה, ולכן רצוי שמשטחי העבודה יהיו עמידים בפני טמפרטורות חמות במיוחד, ולא יינזקו מכל שריטה קלה או ממים ולחות.

ארונות המטבח

ארונות חדשים עלולים לעלות יותר מהחלפת הדלתות, ולכן השינוי שלהם תלוי בגובה התקציב. אם אתם רוצים לחסוך עוד יותר בעלויות, מומלץ לצבוע את דלתות הארונות הקיימים, אך פשוט ככל שזה נשמע, לא תמיד זה אפשרי, וזה תלוי מאוד בחומר ממנו עשוי הארון.

בעת עיצוב ארונות המטבח חשוב להתחשב ב- 2 קבוצות ארונות: ארונות הבסיס שעליהם מונח השיש, וארונות הקיר, שמודבקים ישירות אל הקיר. בבחירת ארונות מטבח מומלץ לבחור ארונות בסיס עם מגירות עמוקות ולשקול ארונות קיר שצמודים לתקרה, על מנת להרוויח שטח אחסון מרבי.

פרט לכך, מומלץ לבחור מסילות איכותיות וטריקה שקטה ובטוחה, שתשמור על אצבעותיכם, והנה יעילה במיוחד כשמתגוררים ילדים בבית.

תאורה

על מנת להפוך את המטבח לסביבה מעוצבת בקפידה, חשוב לקחת בחשבון את התאורה שמותקנת בו. תאורה בהירה תסייע לכם לבשל ותאורה חמה יותר תתאים לשעת הארוחה. בהתאם לסגנון המטבח והאלמנטים השונים מומלץ לבחור גופי תאורה שיעניקו אופי ורובד נוסף למטבח, ויהפכו אותו לחלל ייחודי שלא ניתן להתעלם מהקסם שבו.